Home » INNE » DISCOVERY PRZEDSTAWIA 5 TRYBÓW CIEKAWOŚCI NAJNOWSZA EDYCJA MIĘDZYNARODOWEGO PROJEKTU BADAWCZEGO DISCOVERY INSIGHTS
Paź
20

Nowa odsłona cyklu badawczego „Discovery Insights” uwidacznia, że zarówno nasze życie osobiste, jak i kariera zawodowa znajdują się pod ogromnym wpływem tego, jak bardzo jesteśmy ciekawi świata. Ciekawość pozwala zaspokajać ludzki apetyt na wiedzę, pozwala prowadzić pełniejsze i bardziej satysfakcjonujące życie. Międzynarodowe badanie pokazuje, że spośród wszystkich mediów to właśnie telewizja odgrywa najważniejszą rolę w procesie zaspokajania oraz pobudzania ciekawości.

Od trzydziestu lat Discovery zaspokaja ciekawość swoich widzów. Postanowiliśmy dowiedzieć się zatem, jak ta elementarna cecha człowieka funkcjonuje we współczesnym świecie. Wszystko po to, aby jeszcze skuteczniej ją odzwierciedlać. – zauważa Tanya Adlam, VP Research, Insights & Innovation, Discovery Networks CEEMEA. Kolejną edycję naszego flagowego projektu badawczego poświęciliśmy właśnie zagadnieniu ciekawości. Udało nam się zidentyfikować kilka interesujących trendów związanych z dzisiejszą konsumpcją informacji – z pewnością wykorzystamy je przy tworzeniu oferty programowej kanałów z portfolio Discovery.

Discovery Networks CEEMEA we współpracy z Sense Worldwide, wiodącą, międzynarodową firmą badawczą, przeprowadziło badanie ciekawości w 7 krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Bliskiego Wschodu i Afryki. W ramach projektu przeanalizowano odpowiedzi 2100 respondentów z grupy wiekowiej 16-55 z Polski, Niemiec, Rosji, Rumunii, Arabii Saudyjskiej, RPA oraz Turcji. Obszerne odpowiedzi, jakich udzielili, zostały uzupełnione przez dziesięć media-dzienników pisanych przez wybranych widzów. Ostatnim elementem były wywiady przeprowadzone z grupą naukowców i autorów publikacji.
Wyniki i wnioski z badania zebrano w raporcie „Epoka ciekawości”, najnowszej odsłonie Discovery Insights – opiniotwórczej serii wydawniczej, która ma za zadanie zidentyfikować aktualne postawy konsumenckie oraz ich wpływ na branżę mediów.
Raport wskazuje, że ciekawość prowadzi nas do zaspokojenia naturalnego głodu wiedzy, co z kolei pozwala nam stać się ludźmi bardziej interesującymi dla otoczenia oraz prowadzić pełniejsze życie. Zaspokajanie apetytu na wiedzę jest obecnie prostsze niż kiedykolwiek wcześniej – nigdy wcześniej nie mieliśmy tak łatwego dostępu do informacji przy równoczesnym szybkim rozwoju nowoczesnych technologii. Tym samym, we współczesnym świecie wiedza i informacja nie są już towarami reglamentowanymi ani przytłaczającymi. Mamy przyjemność żyć w Epoce Ciekawości, gdzie wiedza stała się źródłem przyjemności.

Jednostki, które potrafią żonglować dostępnymi informacjami, które zaprzęgają swoją ciekawość do rozwoju zawodowego i poprawy życia społecznego, mogą zostać uznane za „Ludzi Nowego Renesansu”.

Badanie identyfikuje pięć „trybów ciekawości”, które owym Ludziom Renesansu pomagają w nawigowaniu po otaczającym nas oceanie informacji. Przechodząc z kolei do powiązań między ciekawością a konsumpcją mediów, wyniki badania wskazują, że widzowie korzystają z filmów dokumentalnych do zaspokojenia swojej ciekawości, a pierwszym wyborem w menu mediów są dla nich programy nadawane w stacjach telewizyjnych.

Poniżej znajdują się szczegółowe wnioski z badania:
Ciekawość to idealne narzędzie do zaspokajania potrzeby zdobywania nowej wiedzy, to droga do stania się kimś bardziej interesującym, żyjącym pełnią życia.
• Średnio 80% respondentów przyznaje, że ciekawość to ich sposób na zrozumienie nowych zjawisk
• Prawie 90% twierdzi, że nie ustaje w poszerzaniu swoich horyzontów
• Ludzie nie konsumują informacji tylko po to, by usprawnić swoje umysły; robią to także i po to, by poprawić swoje społeczne funkcjonowanie. 83% przyznaje, że to fantastyczne uczucie umieć odpowiedzieć na pytania, na której nikt inny nie zna odpowiedzi
• Pod kątem rozwoju kariery, ciekawi ludzie szybciej zauważają i lepiej wykorzystują nadarzające się okazje, dzięki czemu są częściej nagradzani
• Na niwie osobistej, ciekawość nakręca ludzkie pasje, które z kolei mogą przekształcić się w długotrwałe hobby, a nawet odegrać rolę w formowaniu kariery zawodowej
• Ciekawość sięga najwyższych poziomów w dwóch okresach: w wieku studenckim oraz w przedziale 46-55 lat

Obecnie żyjemy w „Epoce Ciekawości”, w której wiedza stała się przyjemnością. Informacja i wiedza nie są już reglamentowanym towarem, a ich bezustanny napór nie musi być przytłaczający.

• W przeszłości wiedza była równa władzy – dostęp do niej mieli tylko wybrani. Później nastąpiła era, kiedy to wiedza stała się źródłem stresu, ludzie zdawali się przytłoczeni nadmiarem informacji. Obecnie żyjemy w epoce czerpania przyjemności z wiedzy i informacji – mając do nich szybki, łatwy dostęp, ludzie mogą z nich zrobić odpowiedni użytek.
• Uczenie się nowinek to już nie tylko droga do samodoskonalenia, ale także swego rodzaju hedonistyczne doznanie.
• 89% respondentów przyznało, że nauka czegoś nowego sprawia im przyjemność. Niektórzy z nich są wręcz uzależnieni od codziennej nauki w takim wydaniu.

Jednostki, które postrzegają wiedzę jako źródło przyjemności oraz są w stanie skutecznie nawigować po oceanie informacji, stają się „Ludźmi Nowego Renesansu”.

• Ludzie Renesansu to tacy, których można określić mianem „uniwersalnego erudyty” – powszechny i nieograniczony dostęp do informacji oraz nowoczesnych technologii powoduje, że każdy z nas może stać się specjalistą w dowolnej dziedzinie. Jeśli jednak ktoś chce zaimponować otoczeniu, musi udowodnić, że rozumie szerszy kontekst, potrafi powiązać ze sobą różne źródła informacji i że wyraża tak naprawdę swoje własne zdanie; czyli że jest Człowiekiem Nowego Renesansu
• „Człowiek Nowego Renesansu” to termin, który pasuje do każdego, kto umiejętnie żongluje informacjami, jakimi zalewa nas XXI wiek, a równocześnie wykorzystuje swą ciekawość świata do rozwoju kariery i życia osobistego
• Większość Ludzi Nowego Renesansu postrzega swoją karierę w kategorii przygody. Ponieważ charakteryzuje ich wysoki poziom ciekawości, lubią więcej eksperymentować, wykonywać różne prace, są bardziej otwarci na zmianę.
• Tacy ludzie mają zdolności przywódcze; otoczenie podziwia ich za oczytanie, przedsiębiorczość i za obycie w świecie
• Ponad 80% naszych respondentów czuje się dobrze w sytuacji, w której ich indywidualne działania przynoszą jakąś korzyść ogółowi społeczeństwa.
• Dbają o swój wizerunek, prowadzą aktywne życie społeczne

Istnieje pięć trybów „ciekawości”, które pozwalają nam się odnaleźć w morzu informacji, które nas zewsząd otacza.
• Człowiek Nowego Renesansu, zależnie od kontekstu, potrafi zaangażować wybrany, pasujący tryb spośród pięciu trybów ciekawości.
• Te pięć trybów to:
o „Farma danych” – szukanie informacji dla czystej przyjemności ich znajdowania
o „Telefon do przyjaciela lub nieznajomego” – zwrócenie się do przyjaciela lub nieznajomego, który będzie umiał problemowi nadać szerszy kontekst, przez co ułatwi znalezienie odpowiedzi na nurtujące pytania
o „Niezobowiązujące spowolnienie” – refleksja nad raz przyswojonymi informacjami
o „Badacz świata” – najlepsza wiedza wywodzi się z własnych doświadczeń
o „Królicze nory” – dogłębne szukanie coraz to nowych informacji na ciekawy temat, przejście od zainteresowania do pasji, hobby lub nawet rozpoczęcie nowej ścieżki kariery

Ciekawe umysły korzystają z treści dokumentalnych, aby zaspokoić i podsycać swoją ciekawość; filmy nadawane w kanałach telewizyjnych są dla nich pierwszorzędnym wyborem w medialnym menu.

• Jako że Ludzie Nowego Renesansu dostrzegają szerszy kontekst funkcjonowania świata, interesują się wieloma tematami – od bieżących wydarzeń, po historię, naukę, przyrodę (10-13%). Mniej wskazań odnotowaliśmy dla kategorii crime oraz podróży (odpowiednio 5% i 4%)
• Programy, które oglądają, muszą wnieść coś nowego do podejmowanego tematu. Co do zasady interesują ich idee, które w jakiś sposób podważają/weryfikują ich poglądy, a które tym samym mogą prowadzić do weryfikacji lub scementowania swoich przekonań – są elastyczni w swych opiniach i z uznaniem podchodzą do kreatywnych pomysłów
• Szukają unikalnych treści, które mogą dla nich stanowić źródło inspiracji
• Gdy są w nastroju do zaspokajania ciekawości, większość szuka treści w programach telewizyjnych, gdyż oferują one coś zaskakującego: 51% respondentów wskazało telewizję, 20% Internet, 10% wybrało programy „on demand”, a tylko 8% media społecznościowe

Narodowość ma wpływ na to, jak podchodzimy do wiedzy oraz ciekawości. Wszystkie narody z regionu CEEMEA, które przebadaliśmy, są bardzo zainteresowane poszukiwaniem nowych informacji, ale kraj pochodzenia oraz krąg kulturowy wskazują model poszukiwania oraz oddziałują na postrzeganie stanu naszej wiedzy ogólnej.

• Narodowość / krąg kulturowy znajduje swoje odzwierciedlenie w tematach, jakimi dany widz się interesuje, a także we wzorcach zachowania, którym podlega
• Polacy są najbardziej samodzielni. Tylko 20% uważa, że powszechny dostęp informacji w Internecie stanowi usprawiedliwienie dla niewiedzy. W pogoni za odkrywaniem wciąż nowych rzeczy i doświadczeń zapominają czasem o tym, jak ważny jest odpoczynek – najrzadziej pozwalają sobie na tryb niezobowiązującego spowolnienia.
• Rosjanie interesują się zbieraniem faktów i podziwiają ekspertów w danej dziedzinie. Postrzegają siebie jako ludzi, którzy posiadają wysoki poziom wiedzy ogólnej (tryb – hodowla danych)
• Saudyjczycy, Turcy oraz mieszkańcy RPA bardzo chętnie uczą się nowych rzeczy w większych grupach, najlepiej codziennie (tryb – telefon do przyjaciela lub znajomego)
• Niemcy preferują „królicze nory”, w których mogą pogłębiać swoją wiedzę, odkrywanie nowych rzeczy ma dla nich nieco mniejsze znaczenie (ulubiony tryb – królicze nory)
• Rumuni korzystają z wszystkich trybów ciekawości w sposób zbilansowany, zdecydowana większość czerpie radość z odkrywania nowych i interesujących faktów

Eksperci badania:

• Dr. Vikram Mansharamani, Globalny Inwestor kapitałowy oraz wykładowca na Yale
• Ian Leslie, autor książki “Curious: The Desire to Know & Why And Why”
• Kate Monro, autorka książki f “Losing It: How We Lost Our Cherry Over the Last 80 Years”
• Evelyn Cotter, doradca ds. rozwoju kariery i założycielka SEVEN Career Coaching
• Dr. Matthias Gruber, naukowiec w Centrum Neurobiologii na Uniwersytecie Kalifornijskim w Davis

***
O DISCOVERY NETWORKS CEEMEA
Discovery Communications (Nasdaq: DISCA, DISCB, DISCK) to największy nadawca płatnej telewizji na świecie, docierający do 3 mld widzów ogółem w ponad 220 państwach i terytoriach. Od 30 lat Discovery zaspokaja ciekawość oraz angażuje swoją widownię, oferując wysokiej jakości programy za pośrednictwem 200 kanałów, m.in. Discovery Channel, TLC, Animal Planet, ID i Discovery Science, jak również amerykańskich kanałów joint venture, jak OWN: Oprah Winfrey Network. Discovery posiada również pakiet większościowy w Eurosport International, wiodącej grupie kanałów sportowo-rozrywkowych w Europie, Azji, Bliskim Wschodzie i Afryce. Discovery jest również liderem na rynku produktów i usług edukacyjnych dedykowanych szkołom, w tym wielokrotnie nagradzanych cyfrowych podręczników z serii K-12 (Discovery Education). Jako wiodący producent telewizyjny ma też rozbudowane portfolio online, w tym Discovery Digital Networks. Więcej informacji: www.discoverycommunications.com.

Comments are closed.