Home » Szkolenia » Szkolenie – inwestycja w trudnych czasach?
Cze
28

Prawdziwi eksperci wybierają wyłącznie najlepsze oferty pracy i najlepszych pracodawców. To oznacza, że obie grupy mogą potrzebować szkoleń, aby zwiększyć swoje szanse na rynku.


Kryzysowe czasy wymuszają konkurencyjność zarówno na pracodawcach, jak i na pracownikach. Ci ostatni muszą dysponować odpowiednim poziomem wiedzy i umiejętności praktycznych, aby spełnić oczekiwania swoich przełożonych. Jednak powszechna opinia o tzw. rynku pracodawcy nie jest do końca prawdziwa, ponieważ wciąż obserwujemy duże zapotrzebowanie na specjalistów w swoich dziedzinach. To oznacza, że tak specjaliści, jak i pracodawcy potrzebują szkoleń.

Polskę opanowała moda na kształcenie. Wyniki Spisu Powszechnego, przeprowadzonego w Polsce w ubiegłym roku, wskazują na stały wzrost poziomu wykształcenia społeczeństwa. Procent osób o wykształceniu wyższym zwiększył się z 9,9 proc. w 2002 r., do ponad 17,5 proc. w 2011 r.[i] Na tym jednak nie koniec – jak wynika z badania przeprowadzonego wśród użytkowników portalu Pracuj.pl[ii], aż 85% ankietowanych planuje ukończenie w 2012 r. dodatkowych kursów lub szkoleń. 40% skorzysta ze szkoleń biznesowych, prawie tyle samo osób – ze szkoleń zawodowych, a 6% badanych planuje podjąć studia MBA.

Pracodawca, który finansuje dokształcanie pracownika, może wydatki z tym związane zaliczyć do kosztów działalności, gdy pracownik szkoli się w zakresie niezbędnym do wykonywania powierzonej mu pracy. Stanowi o tym ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Klęska urodzaju

Oferta szkoleń jest niezwykle szeroka, problemem więc może stać się wybór najbardziej adekwatnego z nich. Ta „klęska urodzaju” wbrew pozorom może mieć ważkie skutki. Raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i Uniwersytetu Jagiellońskiego „Bilans Kapitał Ludzki”[iii] alarmuje, że błędem najczęściej popełnianym przez pracodawców, wysyłających pracownika na szkolenie, jest brak relacji między tematyką szkolenia a jego rzeczywistą przydatnością w późniejszej pracy. Z tego powodu wiele firm szkoleniowych zamieszcza na swoich stronach internetowych specjalne ankiety, które ułatwiają wybór najlepszego programu edukacji. Czyni tak m.in. ICAN Institute, wydawca polskiej edycji prestiżowego miesięcznika Harvard Business Review. Instytut oprócz działalności wydawniczej prowadzi także szkolenia menadżerskie, zróżnicowane pod względem poziomu (dla początkujących i doświadczonych menadżerów) i formy (wykłady, warsztaty, ale i praktyczne symulacje). Właśnie to zróżnicowanie sprawia, że tak ważny jest wybór najodpowiedniejszego i najbardziej przydatnego ze szkoleń.

Wakacje najlepszym czasem na dokształcanie?

Zbliżają się wakacje. Zaledwie kilka procent Polaków przeznacza ten czas na naukę lub podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Pozostali zazwyczaj decydują się na leżenie na plaży lub po prostu „nicnierobienie”. Z kolei menadżerowie często postrzegają wakacje jako wyjątkowo bezowocny okres. Nieobecność pracowników i partnerów biznesowych utrudnia dynamiczne działanie i dążenie do osiągnięcia celów biznesowych. Jaki stąd wniosek? Wakacyjne doszkalanie to doskonały pomysł.

Doświadczeni menedżerowie często decydują się wykorzystać mniej intensywny czas w pracy na dokształcanie. Nasza Letnia Szkoła Liderów co roku gromadzi wielu znakomitych specjalistów, którym szkoda czasu na wylegiwanie się w tropikach – mówi Andrzej Jacaszek z ICAN Institute. – Specjalnie dla nich przygotowujemy więc czterodniowe bloki tematyczne, prowadzone przez certyfikowanych trenerów i praktyków biznesu. I z roku na rok obserwujemy coraz większe zainteresowanie naszą ofertą szkoleniową.

– Dziś nie wystarczy być dobrym menedżerem. Menedżer musi spełniać funkcję lidera – podsumowuje Filip Rybacki, prezes zarządu Brokers Union (Grupa Kapitałowa Impel S.A.) i uczestnik kursów organizowanych przez ICAN Institute – Nie osiągnie się tego z marszu, dlatego właśnie programy szkoleniowe skrojone na miarę są tak istotne. A podczas wakacji mamy więcej czasu, który można przeznaczyć na podnoszenie kwalifikacji. Warto więc zainwestować w siebie.

Jak efektywnie kształcić menedżerów? Dowiedz się już teraz! Pobierz raport specjalny Harvard Business Review Polska: http://www.hbrp.pl/redh.php?id=3b7aff070dc3e79994e5de31c0c0c89b

Harvard Business Review Polska jest polską edycją najbardziej prestiżowego magazynu o zarządzaniu na świecie. Od 2003 r. dostarcza polskim menedżerom przełomowych idei i najlepszych rozwiązań w obszarze zarządzania. Magazyn dostarcza praktycznych narzędzi i sprawdzonych metod radzenia sobie zarówno z biznesową codziennością, jak i z niecodziennymi wyzwaniami. Publikowane artykuły na temat przywództwa, rozwoju, finansów, sprzedaży i marketingu, odkrywają – nawet przed najbardziej doświadczonymi menedżerami – nowe oblicze biznesu.

Vision Group


[i] Informacje o badaniu: http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_lu_wyniki_wstepne_NSP_2011.pdf
[ii] Informacje o badaniu: Badanie „Doświadczenia i plany edukacyjne użytkowników” zostało przeprowadzone metodą ankiety dostępnej online w dniach 24-29.01.2012 r. W badaniu wzięło udział 1831 użytkowników Pracuj.pl z całej Polski.
[iii] http://bkl.parp.gov.pl/system/files/Downloads/20120515081156/Broszura_2012_na_www.pdf?1337062329

Comments are closed.